Co zrobić, aby rozwiązanie które zakupiliśmy do transportu cargo, sprzętu sportowego podczas rodzinnych wyjazdów, urlopowych podróży samochodem w komfortowych warunkach służyło nam jak najdłużej? Jak powinna przebiegać pielęgnacja, żeby było gotowe do eksploatacji przez wiele sezonów w nienagannym stanie? Jak zapewnić wysoką jakość do samego końca? Czy w ogóle trzeba je w jakiś sposób konserwować?
Kiedy mija okres podróży i akcesoria nie będą już wykorzystywane należy je zdemontować. Ze względu na przeznaczenie, miejsce instalacji, niekorzystne oddziaływanie na trwałość i stan wizualny w/w produktów wpływ mają przede wszystkim czynniki atmosferyczne takie jak wysokie temperatury, promieniowanie UV, deszcz, wilgoć, sól drogowa, a także kurz, piasek, brud, żywica z drzew, odchody ptaków itp.
Aby dotrwały do następnej wyprawy w niemal niezmienionym stanie należy je odpowiednio zakonserwować i właściwie przechowywać, gdyż swobodne odłożenie do garażu, czy piwnicy nie rozwiązuje sprawy. Szczególnie niekorzystne dla metalowych elementów pokrytych solą drogową po zimowych ekspedycjach jest składowanie w wilgotnym miejscu, ponieważ po pewnym czasie mogą ulec trwałemu uszkodzeniu.
Wyprodukowane z wysokowytrzymałego tworzywa ABS są odporne na niekorzystne działanie wysokich i niskich temperatur, promieniowanie UV oraz niewrażliwe na wilgoć. Jak przystało na szwedzką firmę z Hillerstorp zintegrowane systemy centralnego zamykania, systemy montażowe do belek bazowych oraz profilowane elementy wzmacniające podłogę wykonane są z najwyższej jakości materiałów, zabezpieczone antykorozyjnymi powłokami skutecznie opierającymi się wilgoci.
No co dzień, jeśli zajdzie taka potrzeba mycie można przeprowadzać na bezdotykowej myjni. Przy pomocy myjki ciśnieniowej łatwo usuniemy wszystkie zabrudzenia, a detergenty przeznaczone do powłok lakierniczych nadwozia mogą być stosowane również do akcesoriów transportowych.
Jeżeli skrzynia nie będzie eksploatowana przez dłuższy czas zaleca się umycie jej powierzchni przy użyciu wody z dodatkiem łagodnych środków myjących np. szamponu do karoserii. Nie wolno stosować dodatku alkoholu, wybielacza, chloru, amoniaku - jonów amonowych, ponieważ powierzchnia może ulec zniszczeniu. Nie można używać standardowych aerozoli silikonowych do czyszczenia wnętrz kabin pojazdów. Wymagające konserwacji zamki, należy smarować przy pomocy smaru w aerozolu, zwracając szczególną uwagę, aby nie dopuścić do kontaktu z plastikowymi powierzchniami. Trzeba dokładnie czyścić i konserwować, a w szczególności zimą.
Box należy przechowywać w pozycji leżącej, poziomej (jak podczas użytkowania). Odradza się przetrzymywanie w pozycji leżącej na boku i pionowej (stojący na tylnej części przy ścianie) ponieważ może ulec deformacji, prowadzącej do nieprawidłowego działania zawiasów, systemów centralnego zamykania, układu dwustronnego otwierania czy w skrajnym przypadku, trwałego uszkodzenia.
Doskonałym miejscem w większości przypadków, nie utrudniającym korzystania z garażu, oszczędzającym przestrzeń, gwarantującym aby produkt przetrwał w nienaruszonym stanie do kolejnego wyjazdu jest umieszczenie go pod stropem. Bardzo praktyczne akcesorium stanowi winda MultiLift zbudowana z wykorzystaniem przekładni ślimakowej o udźwigu 100 kg, samoczynnie blokująca się przed samowolnym opadnięciem. Wyciąg sterowany ręcznie, za pomocą odłączanej korby umożliwia bardzo sprawne podniesienie z nad karoserii (może być również wykorzystywany do przechowywania kajaka, deski windsurfingowej itp. sprzętu) i jego opuszczenie do montażu bezpośrednio na samochód. Łatwość i wygoda obsługi umożliwia samodzielny montaż i demontaż pudła dachowego. W celu zapewnienia ochrony wieka na najwyższym poziomie (szczególnie wersji wykonanych w wysokim połysku) polecamy założenie specjalnie zaprojektowanych pod względem wielkości, uszytych z miękkich materiałów pokrowców Lid Covers zabezpieczających przed kurzem i zadrapaniami podczas przechowywania. Pokrowiec posiada również kieszonkę na klucze, aby były zawsze pod ręką.
Jeżeli decydujemy się również na zdemontowanie belek nośnych należy bardzo dokładnie umyć ich stopy, a w szczególności elementy mające bezpośredni kontakt z nadwoziem. W przypadku występowania w mechanizmach stóp śrub mocujących, zaleca się skontrolowanie płynności ich poruszania, a w razie konieczności wyczyszczenia i nasmarowania. Brud, kurz, tłuste plamy, resztki owadów itp. nagromadzone na profilach poprzeczek skutecznie usuwa się za pomocą specjalistycznych preparatów, które po naniesieniu wnikają pod warstwę zanieczyszczeń umożliwiając ich łatwe pozbycie się. Ponadto środki te posiadają właściwości antykorozyjne, zmniejszające zagrożenie związane z wilgocią i solą drogową.
Końcowymi czynnościami pielęgnacyjnymi jest wytarcie belki do sucha i nasmarowanie zamków grafitowym smarem w aerozolu.
Użytkowanie zgodne z przeznaczenie, przestrzeganie instrukcji obsługi, właściwa pielęgnacja oraz odpowiednie przechowywanie sprawi, że będą zawsze gotowe do użycia, przez bardzo długi czas.
Ważne informacje dotyczące eksploatacji: