Jaki wybrać?
Do auta można zamontować dowolny model przestrzegając lokalnych przepisów ruchu drogowego w danym kraju.
W Polsce przewożenie ładunków reguluje art. 61 Prawa o Ruchu Drogowym. Istotne uwarunkowania w powyższym przypadku stanowią, że ładunek:
- nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności;
- umieszcza się w taki sposób, aby nie naruszał stateczności i nie utrudniał kierowania;
- nie może ograniczać widoczności;
- umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu;
- nie może mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni;
- wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu na odległość większą niż 0,5 m;
Wysokość z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.
Miejsce montażu, dopuszczalna ładowność wynosząca maksymalnie 75 kg, oraz szeroki wybór rozmiarów sprawiają, że warunki wynikające z przepisów prawa są spełnione i nie jest wymagane oznaczanie. Trudno sobie również wyobrazić osiągnięcie dopuszczalnej wysokości 4 m dla samochodu osobowego czy terenowego w tym przypadku.
Ze względu na dostępność w szerokim wyborze wzorów, rozmiarów, kolorów, struktury materiału, jak również zróżnicowanych cech użytkowych, funkcjonalności radzimy wybranie modelu odpowiedniego do Państwa potrzeb przewozowych, wymiarów, ilości ładunku oraz wymaganego komfortu eksploatacyjnego.
Jak szybko można podróżować?
Przede wszystkim należy przestrzegać zalecanych prędkości i innych przepisów ruchu drogowego obowiązujących na terytorium danego kraju. W przypadku instalowania na aucie pack'a szwedzkiej firmy z Hillerstorp podczas podróży nie należy przekraczać prędkości 130 km/h.
Jak ładować?
Zaleca się w pierwszej kolejności załadowanie ciężkich rzeczy i umieszczenie ich jak najbliżej środka podłogi, aby zapewnić równomierne rozłożenie obciążenia na belkach bazowych. Po ulokowaniu całego ekwipunku należy upewnić się, że nie blokuje on zamknięcia wieka paka, ponieważ wówczas system zamykania nie zadziała i nie pozwoli na wyjęcie klucza z zamka. Pamiętać należy o przestrzeganiu zalecanego przez producenta, dopuszczalnego obciążenia dachu oraz nie przekraczaniu całkowitej masy pojazdu. Używając taśm stanowiących wyposażenie fabryczne należy zabezpieczyć wszystkie paczki przed przesuwaniem, a narty i deski snowboardowe zaleca się transportować czubkami do tyłu. Przewożąc rzeczy czyste i zabrudzone, pakunki które nie powinny się zamoczyć, zabrudzić należy osłonić dodatkowo wykorzystując np. nieprzemakalne torby czy chociażby foliowe.
Jak podróżować bezpiecznie?
Skrzynia to nie tylko pokaźnych rozmiarów przestrzeń ładunkowa mieszcząca nasz ekwipunek. Wykorzystując jego możliwości ładunkowe należy dostosować styl jazdy do nowych okoliczności wynikających z większej wagi i powiększonej wysokości. W zależności od wybranego modelu całkowita wysokość może zwiększyć się nawet o 60 cm, a 75 kg masy ładunku na górze przyczyni się do zmiany położenia środka ciężkości. W efekcie ulegnie zmianie charakterystyka zachowania auta podczas pokonywania zakrętów, hamowania a także wrażliwość na boczny wiatr. Przemierzając długie dystanse zaleca się wykorzystywanie np. przerw w podróży także do sprawdzenia prawidłowego przymocowania bagażnika i akcesoriów. Przy przejeżdżaniu pod niskimi bramami garażowymi, nisko rosnącymi gałęziami zachowania ostrożność.
Jakie są wymagania dotyczące montażu?
Instalacja na samochodzie wymaga posiadania systemu bazowego. Boxy światowego lidera standardowo pasują do takich poprzeczek jak: SquareBar, AeroBar, WingBar, WingBar Evo i bardzo wielu rodzajów innych producentów. Wymiary, z którymi współpracuje standardowy system montażu określa instrukcja obsługi. Jeśli zaś korzystasz z SlideBar czy ProfessionalBar zachodzi konieczność wykorzystania adapterów rowka T-profil.
Czy mogę użytkować produkt na bezdrożach?
Wyroby nie mają atestu do jazdy po bezdrożach. Zaleca się dostosowanie prędkości poruszania do warunków panujących na drodze i rodzaju transportowanego ładunku oraz regularnego kontrolowania jego umocowania.
Czy można montować na belkach podzespoły innego wytwórcy?
Można zainstalować wykorzystując standardowy system montażowy, jeżeli ich wymiary spełniają wymagania zawarte w instrukcji obsługi lub za pomocą adaptera T -profil, jeżeli elementy nośne innego producenta są wyposażone w takie rozwiązanie.
Na jakie inne kwestie należy zwrócić uwagę podczas użytkowania?
- należy zamontować równolegle do nawierzchni jezdni, a nie pod kątem, aby zapobiec powstawaniu nadmiernej siły nośnej;
- jeśli producent nie określił inaczej, odległość pomiędzy belkami powinna być możliwie największa, ale mieścić się w zakresie regulacyjnym systemu montażowego;
- jeżeli planujesz skorzystać z automatycznej myjni zdemontuj pakę oraz system nośny;
- pojazd z dodatkowymi akcesoriami zużywa więcej paliwa, więc zdemontuj je jeśli nie są wykorzystywane;
- jakiekolwiek przerabianie własnoręcznie produktów np. nawiercanie nowych otworów w systemie montażu jest niedozwolone.